sobota, 5 października 2013

PRL dla początkujących- Jacek Kuroń, Jacek Żakowski

Dzisiaj chciałam wam zaproponować coś zupełnie innego niż zazwyczaj. Jestem bowiem świeżo po lekturze książki  Jacka Kuronia i Jacka Żakowskiego- PRL dla początkujących. Zawsze interesował mnie okres komuny w Polsce, zawsze lubiłam filmy przedstawiające te czasy, w gimnazjum brałam udział w konkursie, którego tematem przewodnim był stan wojenny i wtedy przeczytałam parę książek, które przybliżyły mi historię tamtych lat. Tym razem do przeczytania tej książki również skłonił mnie konkurs historyczny, bez niego pewnie bym po nią nie sięgnęła. A byłoby naprawdę szkoda!

Jak możemy przeczytać na okładce, PRL dla początkujących nie jest ani pamiętnikiem, ani podręcznikiem, a raczej czymś na kształt przewodnika. 

Faktycznie, można go tak określić, bowiem Jacek Kuroń prowadzi nas przez wszystkie lata epoki komunistycznej, wspominając przełomowe wydarzenia, wielkie nazwiska, opisując ówczesne realia i społeczeństwo. Pisze zarówno o polityce i gospodarce, jak i kulturze oraz zwykłych ludziach i ich nieraz bardzo poruszających historiach. od Jacka Kuronia możemy dowiedzieć się naprawdę wiele, był on przecież jednym z bohaterów tamtych lat. 
Książkę Kuronia i Żakowskiego czyta się naprawdę dobrze. Nie jest napisana językiem podręcznikowym, uniknięto w niej, w miarę możliwości, przydługawych i szczegółowych opisów, pojawiło się raczej więcej osobistych wspomnień Kuronia i jego bardzo trafnych komentarzy. Poza tym, całość opatrzona jest wieloma zdjęciami oraz rysunkami satyrycznymi.
Zatem, jeśli ktoś ma ochotę poczytać o PRL-u, przybliżyć sobie tamte lata i zrozumieć ich istotę- ta książka jest naprawdę bardzo dobrą propozycją. Polecam! 
 

J.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz